Turizmas– tai kelionės siekiant pailsėti,patirti naujų įspūdžių ar pasilinksminti.Nors pastaruoju metu terminas labiau reiškia išvykimą iš savo gyvenamosios ar darbinės aplinkos ribų.„Turizmo“ sąvoka yra kilusi iš tour (lietuviškai 'kelionė'). Šis žodis reiškia, kad vykstama iš vienos vietos į kitą, tačiau grįžtant į pirmąją. Kaip terminas jis atsirado XIX a. pabaigoje ir reiškė keliavimą.
Turistas- tai fizinis asmuo, kuris pažintiniais, profesiniais- dalykiniais, etniniais, kultūriniais, rekreaciniais, sveikatingumo, religiniais ar kitais specialiais tikslais keliauja po šalį ar į kitas šalis ir apsistoja bent vienai nakvynei, bet ne ilgiau kaip vienus metus už savo nuolatinės gyvenamosios vietos ribų, jei ši veikla nėra mokymasis ar apmokamas darbas lankomoje vietovėje.
Masinio turizmo atsiradimas
Thomas Cook – moderniojo turizmo pradininkas
Masinio turizmo pradininku laikomas Thomas Cook, baptistų dvasininkas, XIX a. vid. aktyviai kovojęs prieš alkoholizmą.
1841 m. liepos 5 d. jis suorganizavo besigydančių nuo alkoholizmo parapijiečių išvyką į blaivybės šalininkų sambūrį Lafbore (Didžioji Britanija). Dvasininkas subūrė 570 bendraminčių ir pats jiems organizavo kelionę traukiniu bei pasirūpino šių žmonių maitinimu, nakvyne bei pramogomis, siekdamas parodyti, kad pramogos galimos ir be svaigalų. Vėliau Th. Cook ėmėsi naujų žygių – organizavo ekskursijas traukiniais Anglijos varguomenei, vaikams ir darbininkams. Taip atsirado pirmosios turizmo agentūros ir turizmo verslo užuomazgos.
Pamatęs neįtikėtiną susidomėjimą tokio tipo kelionėmis, nuo 1845 m. Th. Cook pradėjo organizuoti ir pirmąsias komercines keliones turistams. Pirmojoje jo surengtoje pramoginėje kelionėje dalyvavo 700 žmonių.
Th. Cook vadovaujamos turizmo agentūros klientų skaičius augo, klientai organizuojamomis kelionėmis buvo patenkinti. Th. Cook pasirašinėjo sutartis su geležinkelių, transporto bendrovių, viešbučių, restoranų savininkais, pats asmeniškai sudarinėdavo maršrutus ir ieškodavo kelionių vadovų.
Verslas įgijo didesnį mastą 1851 m., kuomet Th. Cook pasiūlė kelionės paketą į Didžiąją Parodą (Great Exhibition) Londone. Už penkis šilingus, vienas asmuo galėjo nukeliauti į parodą, pavalgyti ir gauti nakvynę. Turas susilaukė milžiniškos sėkmės – vien tik Jorkšyro gyventojams parduota virš 165 000 bilietų.
Vėliau Th. Cook surengė panašią kelionę į parodą Paryžiuje. Klientams buvo pasiūlytas pilnas paketas – pasų ir vizų sutvarkymas, vertėjas, transportas, maistas, nakvynė ir kelionių čekiai.
Netrukus Th. Cook bendrovė pasiūlė turistines keliones traukiniais į daugelį Europos šalių, o 1884 m. surengė kelionę Nilo upe net 18 tūkst. žmonių.
XX a. pab.–XXI a. pr. itin paplitęs masinis turizmas, kuomet į kelialapį įtraukiamos visos paslaugos. Dalis šalių, pvz., Egiptas, Turkija, Ispanija, Graikija, Meksika tapo masinio turizmo centrais, su specialiai turistams sukurtais kurortais, paslaugomis, o populiarias turistines vietas lanko milijonai lankytojų per metus. Atsiranda nemažai masinio turizmo kritikų, pabrėžiančių neigiamą tokio turizmo įtaką gamtai, vietinėms kultūroms, gausiai lankomiems paminklams, be to, kritikuojama pati tokio turizmo koncepcija, nes į bet kurią masinio turizmo vietą atvykęs lankytojas gali rasti įprastas vakarietiškas paslaugas, taip menkai pažindamas ir pajusdamas tikrąją regiono kultūrą.
Daugiausiai turistų lankomi miestai:
10 labiausiai turistų lankomų miestų | |||||||||||
Miestas | Šalis | Lankytojų (mil.) | Metai | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Paryžius | Prancūzija | 15,6 | 2007 [1] | ||||||||
Londonas | Jungtinė Karalystė | 14,8 | 2008[2] | ||||||||
Bankokas | Tailandas | 10,84 | 2007 [3] | ||||||||
Singapūras | Singapūras | 10,1 | 2008[4] | ||||||||
Niujorkas | Jungtinės Amerikos Valstijos | 9,5 | 2008[5] | ||||||||
Honkongas | Kinija | 7,94 | 2008 [6] | ||||||||
Stambulas | Turkija | 7,05 | 2008[7] | ||||||||
Dubajus | Jungtiniai Arabų Emyratai | 6,9 | 2007[8] | ||||||||
Šanchajus | Kinija | 6,66 | 2007[9] | ||||||||
Roma | Italija | 6,12 | 2007 [3] |
Pagrindinės turizmo rūšys:
- Pažintinis turizmas
- Poilsinis turizmas
- Trnybinis turizmas
- Religinis turizmas
- Masinis turizmas
LIETUVOS TURIZMAS
Kaimo turizmas- dėl kurio kasmet į Lietuvą atvyksta žmonės iš įvairių pasaulio šalių;
Sportinis turizmas- tai kelionės kurių tiklas dalyvauti sporto varžybose;
Mototurizmas- važiavimas motociklais, nuoma, jų remontavimas ir detalių tiekimas.
Vandens turizmas- plaukiojimas valtimis, baidarėmis, jachtomis, kanojomis;
Kitos turizmo rūšys Lietuvoje:
- Kalnų;
- Vandens kelionių;
- Pėsčiųjų
- Dviračių;
- Slidinėjimo;
TURIZMO KLASIFIKAVIMAS
Kad būtų galima lengviau operuoti
turizmo srities informacija, kelionės klasifikuojamos ir skirstomos į rūšis.
Klasifikuojama ar skirstoma į rūšis pagal kriterijus. Šiuo metu dažniausi šie
kriterijai:
•
Kelionės tikslas.
•
Turistų skaičius.
•
Kelionės trukmė.
•
Metų laikai.
•
Keliavimo būdas.
•
Teritorija (kai kurioms šalims).
•
Renginių specializacija (konferencijos, seminarai, šventės).
Klasifikavimas pagal kelionės tikslą. Ilgą laiką turizmas buvo
klasifikuojami pagal motyvacinius faktorius, kurie nurodo dominuojantį motyvą,
paskatinusį turi tą leistis į kelionę. Šitaip klasifikuojant turisto motyvas
keliauti tampa esminiu išeities tašku.
Pagal šį kriterijų turizmas skirstomas
į šešias rūšis:
•
Verslo turizmas.
•
Profesinis turizmas.
•
Laisvalaikio ir pramogų turizmas.
•
Pažintinis kultūrinis turizmas.
•
Sportinis turizmas.
•
Kaimo turizmas.
•
Gydomasis turizmas.
Verslo turizmas - kelionės verslo reikalais ir
susijusios su komerciniu turizmu. Verslo turizmas plėtojasi tokiu spartumu,
kokiu plėtojasi verslas. Verslo kelionių metu lankomasi objektuose, kurie
susiję su verslo aplinka - derybomis, realizavimo kanalų paieškomis, tiekėjų ar
prekybos objektų paieškomis ir pan. Verslo turistams viešbučiuose siūlomi biuro
kambariai, kuriuose yra kompiuterių įranga, internetas; kitos ryšių priemonės.
Stambiojo ir vidutiniojo verslo klasės turistai kelia palyginti aukštus
reikalavimus aptarnavimui ir pasiruošę mokėti už paslaugas.
Gyvuoja ir kitas verslo turizmo
porūšis, kuris būdingesnis Rytų Europos šalims: Tai vadinamasis „šaudyklinis
turizmas" (Kirilov, Volkovą, 1996), kai smulkieji verslininkai
keliauja į užsienio šalis ar kitus šalies regionus pirkti ar parduoti prekių
partijos.
Profesinis turizmas - kelionės profesiniais
interesais. Jos šiek tiek panašios į verslo keliones, nes susijusios su
profesinių klausimų sprendimu. Architektų, mokytojų ar inžinierių kelionės pas
profesinius partnerius pasikeisti patirtimi, aptarti ir spręsti problemas - tai
profesinio turizmo pavyzdžiai.
Verslo turizmas ir profesinis turizmas
dažnai pateikiami kaip viena turizmo rūšis - dalykinis turizmas.
Laisvalaikio ir pramogų turizmas. Ši turizmo rūšis jungia
turistų keliones, susijusias su laisvalaikio pomėgiais ir noru pramogauti.
Laisvalaikio ir pramogų turizmo pagrindas yra atrakcijų verslas. Tai įstaigų,
kurių tikslas — pasiūlyti lankytojams patrauklią laisvalaikio veiklą, visuma.
Šiuolaikinis pramogų turizmas neįmanomas be pramogų verslo - lošimo namų,
naktinių klubų, varjetė ir kitų įstaigų, siūlančių įrenginius, renginius ir
reginius, bei tenkinančių lankytojų pramogavimo poreikius.
Šiai turizmo rūšiai priskiriamos
pirkimo kelionės. Tai viena iš laisvalaikio pomėgių rūšių, gana populiari
vartotojiškoje visuomenėje.
Pažintinis kultūrinis turizmas. Šios turizmo rūšies
pavadinimas rodo, kad dominuojantis turistų interesas kelionėje yra kultūros
plačiąja prasme pažinimas. Tai gali būti savos šalies kultūra, gali būti
svečios šalies gyventojų gyvenimo būdas. Kultūros ir meno įstaigų lankymas,
susipažinimas su įvairių formų kultūros raiška yra šią rūšį pasirinkusių
keliautojų tikslas.
Sportinis turizmas - tai kelionės, kurių metu
dalyvaujama sporto veikloje arba ji stebima. Sporto turizmas savo ruožtu dar
gali būti skirstomas pagal atskiras sporto rūšis, pagal sezonines sporto rūšis,
pagal varžybų mastą ir kitokius rodiklius. Sportinis turizmas, susijęs su
dalyvavimu kokioje nors sporto veikloje, turi nemažą rizikos elementą dėl
galimų turistų traumų.
Kaimo turizmas - tai keliavimas į kaimo
teritoriją ir apsigyvenimas kaimo sodyboje norint pailsėti ar pažinti kaimo
gyvenimo būdą. Specialistai atskiria kaimo turizmą nuo turizmo kaime,
motyvuodami skirtingu kelionės tikslu. Turizmas kaime- tai kita turizmo rūšis
(skirstymas pagal teritoriją, kai apsistojamą kaimo viešbutyje ar kitokioje
apgyvendinimo įstaigose, norint pakeisti aplinką ar tiesiog „pabūti
kitur", nesiejant šių tikslų būtent su kaimo specifika). Ryškus kaimo
turizmo porūšis yra agrarinis turizmas, kurio metu turistas ne tik gyvena kaimo
sodyboje, bet ir užsiima ūkine veikla joje.
Gydomasis turizmas. Jo tikslas - pasigydyti ar
sustiprinti sveikatą. Šiuo tikslu keliaujama į sanatorijas, gydyklas, kurortus.
Gydomasis turizmas dažniausiai organizuojamas į tokias gamtos vietas, kuriose
yra natūralūs gydomieji ištekliai - karštieji šaltiniai, gydomasis purvas,
mineralinis vanduo, druskos kambariai ir pan.
Pagal turistų skaičių kelionės skirstomos į individualias,
grupines ir masine Individualus turizmas - kai turistai keliauja individualiai,
patys susidaro savo kelionės maršrutus arba užsisako kelionių agentūrose
individualias keliones. Grupinis turizmas - tai kelionės grupe. Kelionių
agentūroje renkama grupė keliauti į vieną kitą šalį, arba gali savarankiškai
susidaryti grupė ir keliauti visiems tinkančiu maršrutu. Analizuojant grupinį
turizmą dažniausiai jis siejamas su transporto rūšimi kelionės autobusu,
„čarteriniai" reisai ir pan. Masinis turizmas - tai sąvoka, kur
gali būti įvardijamas keliavimas į sporto čempionatus ar olimpiadą, piligrimystė,
dalyvavimas masiniuose renginiuose. Masinio turizmo sąvoka taip pat apibūdinimas
šiuolaikinio turizmo pasaulinio masto reiškinys, kai turistai keliauja po daugelį
šalių įvairiais tikslais.
Pagal kelionės trukmę turizmas skirstomas į trumpalaiki,
vidutinės trukmės i ilgalaikį. Trumpalaikės kelionės trunka nuo 2 iki 4
dienų, joms priskiriamos ir savaitgalio kelionės. Vidutinių kelionių trukmė nuo
5 dienų iki mėnesio. Mėnesio: ilgesnės trukmės kelionės turėtų būti vadinamos
ilgalaikėmis.
Pagal metų laikus kelionės skirstomos į sezonines
ir nesezonines. Sezoniškumas - svarbus rodiklis turizmo versle, reiškiantis
nevienodus turistų srautus įvairiais metų laikais. Tie patys maršrutai gali
būti populiarūs vienu metų laiku (keliavimas į kurortus, keliavimas slidinėti)
ir nepopuliarūs kitu metų laiku.
Keliavimo būdą lemia pasirinktos keliauti transporto
priemonės tipas. Turizmo terminologijoje vartojamos sąvokos „autobusinė“
kelionė, kelionė privačia transporto priemone, kelionė išnuomota
transporto priemone, „čarterinė" kelionė (pavyzdžiui, užsakant lėktuvą
grupės skrydžiui į konkrečią vietovę ir atgal). Taip pat plačiai vartojami pėsčiųjų
keliavimo, keliavimo dviračiu ir kitokie pavadinimai Pasirinktas
transporto tipas lemia maršrutą, paslaugų kainas, kelionės trukmę. Vis šie
rodikliai svarbūs abiem pusėms - tiek kelionių agentūrai, tiek ir turistui.
Pagal teritoriją turizmas gali būti
klasifikuojamas į priemiesčio, regioninį, šalies, tarptautinį. Šis
kriterijus svarbus ne tik kelionių agentūroms, bet ir turizme strategijos
planuotojams, analizuojantiems turistų srautų judėjimą apie didesnius miestus,
regiono ribose, šalies teritorijoje. Priemiesčio turizmas turi savo tikslus - tai
kelionės į gamtą su palapinėmis, į vasarnamius, poilsiavietes. Regioninis turizmas,
kaip ir šalies turizmas, siejamas su regione esamomis kultūros, gamtos įžymybėmis
ar kitokiomis atrakcijomis.
Klasifikavimas pagal renginių
specializaciją siejamas su renginiais - konferencijomis, seminarais, šventėmis.
Konferencijų turizmas - sąvoka, kuria operuojama, turint omenyje
specialias patalpas. Būtiną įrangą, informacines tarnybas ir papildomą programą
konferencijos dalyviams. Renginių ir konferencijų organizavimas leidžia
sušvelninti turizmo sezoniškumo problemą daugelyje šalių.
Turizmo
struktūros sudėtingumą lengviau suvokti išanalizavus turizmo kategorijas,
formas, rūšis.
LAISVALAIKIO
IR PRAMOGŲ TURIZMAS PASAULYJE IR LIETUVOJE
Turizmo paslaugų siūlytojai laikosi nuomonės, kad turistai turi tokias dideles
galimybes pasirinkti ką veikti, jog tiesiog yra sudėtinga išsirinkti.
JAV Kelionių ir turizmo administracija
(USTTA) vardija tokius turistams galimus laisvalaikio užsiėmimus ir pramogas:
- Vandens sportas.
- Deginimasis saulėje.
- Koncertai, muzika.
- Menų galerijos, muziejai.
- Susipažinimas su miesto vertybėmis.
- Komercinės, vadovaujamos ekskursijos.
- Naktiniai klubai, diskotekos.
- Atostogos rančose.
- Pirkiniai.
- Sporto renginių stebėjimas.
- Medžioklė, žvejyba.
- Lankymasis restoranuose.
- Pramogų, teminiai parkai.
- Istorinių vietų lankymas.
- Kazino, lošimų namų lankymas.
- Slidinėjimas.
- Golfas, tenisas.
- Kempingai, turistavimas.
- Keliavimas po kaimo vietoves.
- Lankymasis nacionaliniuose parkuose.
- 1 nakties ir ilgesnės trukmės kruizai.
- Amerikos indėnų bendruomenių lankymas.
Šis sąrašas gali būti papildytas festivaliais,
šventėmis, lankymusi zoologijos soduose, cirko vaidinimais, miestų
atrakcijomis ir kitokiomis pramogomis, būdingomis tik vietiniam regionui.
Pramogų turizmo apibūdinimas
Pramogų turizmas dažniausiai yra
susijęs su pramogų verslu. Šis yra suvokiamas kaip sąlyginai atskiras
ekonominės sistemos padalinys, jungiantis materialius, finansinius ir
žmogiškuosius išteklius. Pramogų verslo institucijos turi savo specifines
technologijas, valdymo sistemą, darbo organizavimą ir veiklos rezultatus.
Pramogų verslas išsivysčiusiose šalyse
yra pelninga ir greit atsiperkanti kapitalo įdėjimo forma. Konkuruojančios
pramogų verslo institucijos suteikia žmonėms plačias pramogų formų ir būdo
pasirinkimo galimybes.
Pramogų ypatumai
Pramogos turi keletą jas nusakančių
bruožų, kurie lemia pačių pramogų pobūdį, o kartu ir pramogų turizmo apibūdinimus:
•
Dalyvių vaidmuo - pramogos stebėti (žiūrovai) ir pramogos dalyvauti.
•
Įrengimai.
•
Pramogos, organizuojamos iš anksto, ir spontaniškos pramogos.
•
Grupinės ir individualios pramogos.
Pagrindiniai pramogavimo proceso
apibūdinimai yra šie:
•
Savanoriškai pasirenkamas pramogų pobūdis.
•
Išankstinės individo pramogavimo nuostatos. 9 Dažna pramogų kaita.
•
Pramogų derinimas (kombinavimas) su kitais užsiėmimais (poilsiavimas ir
pramogavimas, sportas ir pramogavimas ir pan.).
• Pramogų periodiškumas (pritaikymas prie
žmogaus individualaus gyvenimo ciklo, paros, savaitės ir metų ciklo).
Pramogos dažnai būna viena pagrindinių
traukos jėgų atostogų metu. Naktiniai klubai, varjetė, madų šou ir kitokie
pramoginiai renginiai bei koncertai skatina žmones nukeliauti tolimus atstumus.
Visame pasaulyje garsūs Brazilijos karnavalai, Nicos kino festivaliai, Las
Vegaso naktiniai varjetė.
Kiekvienas populiaresnis kurortas
stengiasi turėti savo varjetė ar pramoginį renginį, ne tik tenkinantį
poilsiaujančiųjų tame kurorte poreikius, bet ir sutraukiantį turistus iš visos
šalies ar užsienio.
Lietuvoje atostogų pramogų centrais
vasarą tampa pajūrio miestai - Klaipėda ir Jūros šventė, Nida ir „Marių
burės", Palanga ir kurorto sezono atidarymo šventė, bei Basanavičiaus
gatvės „brodvėjus".
10 keisčiausių turizmo profesijų:
Yra ir skruzdėlių gaudytojo specialybė. Šios profesijos atstovo pareigos – skruzdėlyne pagauti geriausius skruzdėlių individus, tinkamiausius giminei pratęsti skruzdėlių fermose.
Kai kuriose dezodorantus gaminančiose kompanijose yra kvapininko specialybė. Kvapininkai ant eksperimento dalyvių kūno užpurškia dezodoranto ir stebi, kaip dienai bėgant keičiasi dezodoranto kvapas.
http://cha.lt/skaitiniai/idomybes/31779-10_keisciausiu_turizmo_profesiju.html
- Japonijoje yra tokios pareigos kaip „turistinis pasiuntinys“, kurio tikslas – skleisti propagandą apie savo šalį siekiant privilioti kuo daugiau turistų.
- Indijos viešbutyje „Amanbagh“ yra „beždžionininko“ pareigos. Šio darbuotojo tikslas – vaikyti beždžiones nuo pietaujančių turistų.
- Memfio valstijoje (JAV) esančio viešbučio „Peabody“ svečiai gali pamatyti ančių trenerį, į kurio pareigas įeina iškilmingos ančių eisenos nuo stogo iki fontano organizavimas.
- Saint-Tomaso salose (Virginijos salos) „Ritz-Carlton“ viešbutyje yra „kokosinio“ saugumo technikos inžinieriaus“ pareigos. Šias pareigas užimantis žmogus turi prižiūrėti, jog nuo medžių krintantys kokosai nesutrikdytų viešbučio svečių ramybės.
- Gražiuose pasaulio miestuose organizuojama daug įvairių ekskursijų, tačiau tik Paryžiuje yra gido po kanalizacijos sistemą specialybė.
- Kompanijoje „Legoland“ yra profesionalaus lego surinkėjo pareigos – šios profesijos atstovai iš lego detalių kuria įvairius kraštovaizdžius.
- Tuo tarpu Ciuricho oro uoste dirba medžiotojai, gaudantys nuo keleivių pasprukusius paukščius ir žvėris.
- Helsinkyje yra karaoke taksi vairuotojų specialybė. Pasivažinėjimas tokiu taksi, žinoma, kainuoja šiek tiek daugiau.
- Venecijos gatvėmis patruliuoja „dorovės policija“. Pagrindinis šių pareigūnų tikslas – raginti apsinuoginusius turistus atrodyti šiek tiek padoriau.
- Tuo tarpu Santos Barbaros (JAV) „Biltmore Four Seasons“ viešbutyje galima sutikti sakalinininką, organizuojantį svečiams šou su įvairiais plėšriais paukščiais.
Yra ir skruzdėlių gaudytojo specialybė. Šios profesijos atstovo pareigos – skruzdėlyne pagauti geriausius skruzdėlių individus, tinkamiausius giminei pratęsti skruzdėlių fermose.
Kai kuriose dezodorantus gaminančiose kompanijose yra kvapininko specialybė. Kvapininkai ant eksperimento dalyvių kūno užpurškia dezodoranto ir stebi, kaip dienai bėgant keičiasi dezodoranto kvapas.
http://cha.lt/skaitiniai/idomybes/31779-10_keisciausiu_turizmo_profesiju.html
Tikrai daug įdomybių apie keliones ir apgyvendinimą! Man tai patiktų dirbti apskaitos specialiste kokiame gerame viešbutyje :)
AtsakytiPanaikintinormali info zaurai pravercia
AtsakytiPanaikinti